Saturday, February 4 from 6 PM to 9 PM Location: Sapporo L-Plaza Cost: 1000 yen (members free) 題名:多読 日時:2月4日(土曜日)午後18時~ 会場:エルプラザ4階大研修室 会費:会員無料、非会員1000円 How Extensive Reading doubles your students’ vocabulary (多読はいかに学習者の語彙を倍増させるか) Presenter: Rob Waring 発表者: ロバート・ウェアリング This presentation will start off by highlighting what needs to be learnt in order to master a foreign language. The mathematics of vocabulary frequency will highlight how many words and meanings are to be learnt and at what speed. This has implications for how much text needs to be met and how frequently. We will then look at what type of words need to be met and at the best way to acquire not only the form-meaning relationship of words but also deeper aspects of vocabulary acquisition. A review of how our courses are typically structured and taught will reveal some severe misconceptions about the learning task facing our learners, not only in terms of numbers of words to be learnt, but also in terms of building fluent, automatic receptive and productive control over them. It will be shown that extensive reading and listening has massive enabling effects on vocabulary acquisition and helps to develop a stable and reliable sense of how language is put together. Xreadingを用いたオンラインでの多読の効果 オンラインでの多読は、学生がをコンピュータやスマートフォン上でグレーデッド・リーダー読むことよりも意味があります。オンラインでの多読はインタラクティブな辞書や登場人物のリスト、オンデマンドの音声などを学生の指一つで使うことの出来る強力なツールを備えています。さらに、オンライン多読により教師は学生のリーディングの進行具合を管理・見守ることが可能となります。教師は学生の選んだ本、読んだ語数、さらに読書の早さまで知ることが出来ます。こうした膨大なリーディングのデータは多読に関心を持つ研究者とって理想的です。本発表ではオックスフォード大学出版局(OUP)やケンブリッジ大学出版局(CUP)、 センゲージラーニング株式会社(Cengage Learning K.K)等の大手出版社を通じて多くのグレーデッド・リーダーを提供する商業Webサイト、Xreadingの開発者がオンラインでの多読の活用方法を説明し、Xreadingsystemの実演行います。 Bio Dr. Rob Waring is an acknowledged expert in Extensive Reading and second language vocabulary acquisition. He is Professor at Notre Dame Seishin University in Okayama, Japan. He is an Executive Board member of the Extensive Reading Foundation. He is the administrator and co-founder of the Extensive Reading website www.ER-Central.com 略歴 ロバート・ウェアリング博士: 多読と第二言語における語彙習得に精通する専門家。岡山県のノートルダム清心女子大学の教授。Extensive Reading Foundation理事。Extensive Reading website(www.ER-Central.com) 運営管理人、共同設立者。 The benefits of doing extensive reading online with Xreading (Xreadingを用いたオンラインでの多読の効果) Presenter: Paul Goldberg 発表者: ポール・ゴールドバーグ Online extensive reading means much more than students being able to read graded readers on their computers or smartphones. It can put powerful tools like an interactive dictionary, character lists, and audio-on-demand, right at their fingertips. Additionally, online extensive reading allows teachers to monitor and track their students’ reading progress. Teachers can know which books their students have selected, how many words they read, and even their reading speed. Finally, because of all of the rich reading data that can be collected, online extensive reading is ideal for academics interested in doing research on extensive reading. In this presentation, the speaker, who developed Xreading, a commercial website that provides students with unlimited access to hundreds of graded readers from major publishers such as OUP, CUP, and Cengage, will explain how teachers can get the most out of using online extensive reading with their classes, and give a demonstration of the Xreadingsystem. Xreadingを用いたオンラインでの多読の効果 発表者: ポール・ゴールドバーグ オンラインでの多読は、学生がをコンピュータやスマートフォン上でグレーデッド・リーダー読むことよりも意味があります。オンラインでの多読はインタラクティブな辞書や登場人物のリスト、オンデマンドの音声などを学生の指一つで使うことの出来る強力なツールを備えています。さらに、オンライン多読により教師は学生のリーディングの進行具合を管理・見守ることが可能となります。教師は学生の選んだ本、読んだ語数、さらに読書の早さまで知ることが出来ます。こうした膨大なリーディングのデータは多読に関心を持つ研究者とって理想的です。本発表ではオックスフォード大学出版局(OUP)やケンブリッジ大学出版局(CUP)、 センゲージラーニング株式会社(Cengage Learning K.K)等の大手出版社を通じて多くのグレーデッド・リーダーを提供する商業Webサイト、Xreadingの開発者がオンラインでの多読の活用方法を説明し、Xreadingsystemの実演行います。 Bio Paul Goldberg has taught EFL in Venezuela, Spain, Korea, the US, and is currently at Kwansei Gakuin University in Hyogo, Japan. His main areas of interest include extensive reading and extensive listening. He is also the founder of Xreading, which he developed because of his desire to make extensive reading more accessible for students and easier for teachers. 略歴 ポール ゴールドバーグ: ベネズエラ、スペイン、韓国、アメリカにおいてEFL(English as a Foreign Language)プログラムを指導し、現在は兵庫県の関西学院大学に所属。関心分野は多読と多聴。Xreadingの創設者。多読を学生と教師により身近なものにするため同システムの開発に取り組む。